Dag 8 en 9 - Swaziland/safari!

13 juli 2014 - Pongola, Zuid-Afrika

Zuid Afrika - Dag 8 en 9

Mkhaya Game Safari - 30 uur

Vroeg op, de wekker ging om 06:00 uur. Ik draaide mij om en zuchte, ik hoorde Kim hetzelfde doen. 'Aawhh wat is het vroeg ' zei ik. Kim zei ' ik wil niet opstaan:(' en we sprongen het bed uit om ons om te kleden, we pakte ons tasje in voor de safari en even make-uppen. Uiteraad gaan we naar de bush in stijl!

We zagen weer veel mensen langs de weg lopen. Ik riep ' nooit meer ga ik zeuren als ik moet fietsen of lopen' het gekke was dat iedereen in de auto begon te lachen. 'Echt hoor' zei ik. 'Ja hoor Chan, ik hoor je wel als je op de fiets naar mij toe bent gekomen' zei Kim. Nou let maar op hoor!

We kwamen aan in Mkhaya Game Reserve. We moesten eerst 5 hekken door, wat ik heel gek vond, uiteindelijk bleek dat elk hek een nieuw breading area was, ze fokken verschillende rassen herten.

We mochten een klein rugzakje meenemen en de rest bleef in onze auto. We stapten in een Safari auto, een open jeep met 3 banken. We waren met nog twee andere mensen (heel aardig! Die al jaren op safari's gaan) die meneer vertelde ons ook heel veel weetjes. Hij had een S op zijn overhemd, ik heb bedacht dat de S op zijn overhemd staat voor Super Safari man, want hij wist ongelooflijk veel te vertellen!

Hieronder maak ik even een opsomming van weetjes en dingen die wij geleerd hebben tijdens de Safari! :

- White rhino's maken een groot gat
als wc,daar komen ze steeds terug voor hun behoefte, daarom weten de rangers ongeveer waren ze zijn.

- Een Pumba heet in het zuid afrikaans : Flakvark.

- Je kunt aan de kont van een Zebra zien welk geslacht hij is! Een brede streep op de kont van het mannetje en een smalle streep op de kont van het vrouwtje.

- Allerlei vogeltjes op de giraf zijn nek gaan zitten. Die vogeltjes eten de teken. It's called species benefits. De giraf word schoon en de vogels hebben eten.

- Er was vroeger miscommunicatie waardoor white rhinos's zo heten. Vroeger bedoelde ze wijd, de nederlanders noemde de neushoorns de wijdlip en de puntlip. De wijdlip hebben de engelsen veranderd naar whitelip. Dus white rhino en de andere noemden ze voor het gemak maar black rhino. Ze hebben wel precies dezelfde kleur. De black rhino is een stuk agressiever.

- Ik vind de oren van een rhino echt grappig en schattig, alsof ze erop zijn geplakt door een kleuter, zo'n massaal beest en dan van die flapoortjes (shrek oren)

- De hoorn van een rhino kan 60 cm worden.

- 3 meter hoog springen de mannetjes hertjes

- Lelek .. Klinkt als lelijk, nog een x vragen dacht ik, dat kan niet kloppen bij zo'n mooie vogel! Lijlac is de naam voor die mooie vogel die ook in mijn fanatasieen thuishoort, met al die kleurtjes!!

- Lelijke geitachtige antiloppe zijn na de cheeta het snelst met 80 km/h. Dat zou je niet denken als je ze ziet

- In de droge seizoenen eten giraffen botten. Er zijn dan minder blaadjes, en de blaadjes zijn droog, hun lichaam heeft de calcium nodig. Ze malen het bot in hun mond tot zij zich vervelen en dan spugen ze het uit.

- De hoorns van vrouwelijke giraffen hebben haar. De mannetjes hoorntjes hebben geen haar omdat de mannetjes met elkaar vechten/stoeien waardoor de hoorntjes kaal worden. Hier door herken je ook man/vrouw.

- Het minimumloon in Swaziland is 130 euro betaald PER MAAND! Ze werken 25 dagen en hebben 5 dagen vrij.

- Er is een boom, een soort cactus.. Deze is giftig!! Giftig voor mensen maar niet voor dieren!

Leuk he al die weetjes, ik leer onzettend veel hier! Het is heel interresant (o.a. nina lees je goed?!)

We reden verder tijdens de safari over verharde modder wegen. Je word behoorlijk door elkaar geschud!

Tijdens het rijden riep ik ' kijk zebra over het pad' hahaha zebrapad!! Wat ben ik toch hilarisch!
De ranger roept vervolgens ' a donkey in pyjama' Hahahahahahaha!!
De Ranger legt uit dat de zebra niet behandeld kan worden zoals wij met paarden doen of ezels, ze zijn nauwelijks te temmen en hun rug is te zwak om daadwerkelijk iets te dragen. Hij reed weer door.

Opeens stopte de auto, huh, he, wat gebeurd er?! Aaah we gingen sporen bekijken, de sporen hadden 2 zooltjes, dus het was een hondsoort en met 3 zooltjes zou het een kattensoort zijn. Deze sporen waren van een hyena.

Na weer een stukje rijden zagen we een baby girafje en ik kan jullie vertellen dat baby giraffjes HEEL ERG LIEF ZIJN!!!

Enkele seconde later...
Ik hoorde een hoge piep, wat gegrom, en weer wat piepjes. Twee rhino's een moeder en kind waren met elkaar aan het communiceren. Het was heel bijzonder om getuige van te zijn.

Na een stuk gereden te hebben zagen we een BABY zebra, zoooooo schattig! ! En o neeeee hij liep mank!!  Hij was helemaal fluffy ipv glad zoals de volwassen zebra. It is soooo fluffy!!

We kwamen aan bij park.

Het kamp (iedereen google: stone camp in Mkhaya Game Reserve, dan zie je foto's van het kamp waar wij in zitten, het is Fenomenaal!!)

We slapen in de open lucht! Dan wel in een mooi bed en een dak. Maar geen ramen, geen deur. Geen elektriciteit, het is best primitief!!! Het is gewoon niet eens uit te leggen hoe wij dit nu ervaren!
We zitten in stoeltjes bij het kampvuur er staan lampjes langs weg en in onze kamer (olielampjes). In onze kamer is een bad, ook dit bad staat in de openlucht! Je hoort ook allemaal gekke  dieren geluiden, je hoort ALLES!!!Heel eng'! Ik hoop dat ik slaap iekkssssss!!

We zitten rondom het Kampvuur, met een heerlijk wijntje. De ranger verteld over sterren, je hebt de poolster! Maar in t zuiden heb je de zuidster. Deze herken je aan 2 felle sterren en die wijzen naar een kruis (4sterren) dit gebruiken ze om de weg naar t zuiden te vinden.

We hebben heerlijk in de openlucht gegeten, een 5 gangen menu.
Ondertussen word Kim uitgehuwelijkd. De super safari man heeft wel een leuke zoon en kan nog een verpleegkundige gebruiken in zijn tandartsenpraktijk. Er werden wel 3 impala's geboden voor Kim.

Opeens gaan ze MUZIEK VOOR ONS MAKEN super amazing!!!!! Rond het kampvuur met zijn 6en en met de mensen van de staff, wat een lol!!! Ik heb onzettend genoten van de afrikaanse sfeer!

Kim en ik gingen dansen !!! Eerst deden de dames van de staff een show, toen deden we mee!!!! Het was GEWELDIG!!!!  Afrikaanse trommels, zij deden het voor en daarna deden kim en ik mee, en toen moesten we omstebeurt dansen en onze benen omhoog gooien! Super leuk was het!!

Toen in een grote cirkel dansen en zingen. Antoinette en Nick gingen nu ook mee dansen en omstebeurt ging iemand in het midden met zijn billen schudden. Ik vond de ervaring GEWELDIG!!!! Ik ben blij dat we gingen dansen en gewoon mee deden!

De muziek was amazing, ik heb filmpjes maar dat zien jullie achteraf dan! Ik kwam helemaal los, misschien ook van de wijn, maar de sfeer was ook zeer meeslepend! De dame van de staff riep ' don't forget to close the window' hahahahah super veel humor had ze!

OOOOOOOOMYGOD! Wat een nacht! Je hoorde van alles, ik had nachtmerries terwijl ik wakker was!
Een geluid, omg wat hoor ik, weer een geluid, zit er iemand in mijn tas? Een hoge harde gil! Iedereen was wakker! Mijn hart zat in mijn keel. OOOOOO MY GODDES!!! Een aap gilde ik!! Er zat een aapje in mijn tas! En mijn tas stond naast mijn bed. 'Wat heeft hij' riep ik. En toen ik het riep, wist ik het. Ik had een musli-reep in mijn zij vakje zitten. Hij had de musli-reep gepakt. Het aapje rende weg (met de musli-reep) snel controleerde ik mijn tas! Is er verder niks gepakt? Pfffoewww een diepe zucht!
Nog een uurtje slapen waaaaah! En dan een vroege safari (6:00 uur)

We werden gewekt met koffie en thee. Hup de safari auto weer in! Het was ijskoud! We zaten helema ingepakt en met dekens in de auto.

Daarna kregen we nog een heerlijk ontbijt.
Ik pakte thee, het zakje wat ik eerder had gebruikt, pakte ik weer. Een dame van de staff riep ' why?!' Ik legde aan haar uit dat we in Holland de hele dag met 1 zakje doen. We moesten allebei heel erg lachen erom.

De safari zit er weer op! Het was een bijzondere ervaring!!

Ps. De ranger leek ontzettend op mijn vader! (Toen hij nog snor had)

Aankomende dagen slecht wifi, soms 1 dag wel, dan weer twee dagen niet.

1. Oma Greetje:
    13 juli 2014
    Lieve meiden. Wat genieten jullie. Nick en zijn moeder natuurlijk ook. Ik ben wel een beetje geschrokken van jullie vorige verhaal. ( Man op de motor ) Pas goed op jezelf. Groetjes, Oma Greetje.
  2. Peter en Yvonne:
    13 juli 2014
    Wat een belevenissen allemaal!
  3. Peter en Yvonne:
    13 juli 2014
    En dat aapje die je reep steelt. Prachtig!!:-) Heel leuk om te lezen allemaal xoxo
  4. Madeine:
    13 juli 2014
    Weer een bijzondere ervaring! Slapen in de open lucht! Geweldig! Vandaag zijn de mannen druk met het leggen van laminaat. Het huis van René en Maurice wordt prachtig! Foto's zijn ook weer mooi, iedereen ziet er relaxed uit! Veel plezier nog de komende tijd!
  5. Chantal Klein:
    13 juli 2014
    echt leuk om allemaal te lezen! dat aapi dat had je echt moeten filmen vet grappig haha. Slapen in de openlucht OMG ENG haha Have fun xxx
  6. Rene:
    14 juli 2014
    Jeetje wat maken jullie veel mee!! Vet leuk!! En heel cool zo in de openlucht!!!
  7. Chantal Klein:
    14 juli 2014
    Hahaha wie is de chantal klein hierboven? Dat ben ik niet haha
  8. Monique:
    14 juli 2014
    Egt een helle beleefenis dit paken ze nooit meer van je af en ook het leven warder je meer kijk wel uit hee egt weer mooie fotos hoor zo supper om alle maal mee te maken en te lezen en ja wel vroeg op maar zo veel moois er voor terug gr xx
  9. Papa:
    14 juli 2014
    Geweldig mooi allemaal !!!