Dag 4 - Panorama route en FREAKING AWESOME HESC!!!

8 juli 2014 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Zuid Afrika - Dag 4
Panorama Route en de FREAKING AWESOME HESC!!

Aaaawhhh geen wifi gehad gister, dus jullie krijgen waarschijnlijk twee blogs achter elkaar/tegelijkertijd of misschien wel 3!

De chalets waar wij in sliepen waren mooi en wij werden ontzettend warm ontvangen! Deze gastvrouw en gastman waren zo sociaal en lief! Qua sociaalheid was ik er niks bij, ze waren zelfs nog socialer dan Rene!

Er is helaas nog steeds wat mist op de Panorama route, de eerste uitkijk plek hebben we moeten overslaan.
Daarna kwamen we bij het eerste uitzichtpunt zonder mist. Het was o-n-b-s-c-h-r-i-j-f-l-i-j-k mooi!
 (Zie de foto's!!!!!!)

Vervolgens kwamen wij bij de 'Bourke Luck Potholes' dit heet zo omdat er in de stenen allerlei gaten zijn ontstaan door de stroming van het water tegen de rotsen.
Dit was nog mooier dan het punt hiervoor. Het lukt gewoon niet om het te beschrijven! (Nogmaals zie de foto's)

Three rondvafels zijn drie bergen in de vorm van een huisje.
We hebben absoluut kunnen genieten van mooi uitzicht, maar de daadwerkelijke drietal bergen hebben wij door de mist niet goed kunnen zien.

De auto remt af, KIJK!!!! AAPJES!!! Ooo my god! Aaaaaaaapjes hahaha! Wij pakte allemaal onze camera, maar als een flits waren de circa 6 aapjes overgestoken en verdwenen in het hoge gras. Geen foto maar een mooie herinnering, we voelen ons nu wel heel erg in Zuid Afrika, er staken gewoon 6 AAPJES de weg over alsof het katten waren die wij thuis op straat zien!

Ik zit zo te kijken naar al die mooie bergen en er ontwikkeld zich een theorie in mijn hoofd. Misschien heeeeeeel heeeeeeel heeeeeel lang geleden voor de dinosaurussen! Way back.. Maybe waren er toen wel giga reuzen en middelgrote reuzen en wat kleinenere reuzen. En dat de berg de begraafplaats is van deze reuzen. En door wind, natuur etc zijn deze bergen groter geworden en zich gaan vormen in deze dingen die wij nu zo mooi vinden om te bekijken.

O m g ik moest zo nodig plassen, dat ik mijn leven waagde tussen de slangen. Het was heel eng, en zeer genant! Ik durfde ook niet weg te lopen dus het moest wel direct naast de auto.

It is the cirkle of lifeeee ging op repeat in mijn hoofd (songtrack van Lion King)
Zebraaaaaaaaaaaaaaa schreeuwde ik! Auto omdraaien, foto maken van de zebra, toen zagen we nog een tweede zebra! Wel achter een hekje maar alsnog heel leuk om te zien!  (was een rehalibation center bleek later).

We zagen PUMBAAAAAAAAAAAAAA's (sorry Tiem, maar elke keer als we Pumba'a zagen moest ik meteen aan jou denken :-p) en weer apen! (Zie foto's)

Hoedspruit endangered species center oftewel HESC. We waren nog maar 2 minuten binnen en toen zag ik een TIMON (meerkat). Hij was zo super super super schattig! (Zie foto) en again sorry Tiem hahahaha of het nou Pumba of Timon is, we denken aan je :-p
Het HESC was AMAZING! Nog nooit heb ik zoiets ervaren! Ook al was het een beschermd reservaat (dus wel in verblijven) We hadden een super leuke Ranger, hij heeft alles ontzettend leuk verteld!!

Wisten jullie dat Cheeta's een wit staartje ebben zodat de  baby hun moeder kunnen volgen. De zogeheten Cubsfollowers.

Er waren ook een Leeuwin en een leeuw uit het circus, de leeuw had geen manen vanwege een castratie op jonge leeftijd heeft hij nooit testeron opgebouwd.

De Cheeta's zijn heel netjes, ze eten alleen van een schoon platvorm, in wild eten ze vanuit de huid (de huid is het bord)

We zagen White Rhino's en zij hadden geen hoorn meer. Ze zijn gestroopt. De ranger vertelde dat ze het empatische  stropers noemen.. Ze gebruikten namelijk een middel om ze te drogeren. En sommige stropers doen dit zonder drogeren. Zij stropen met een kettingzaag. Ik kreeg rillingen bah!

Er waren ook King cheeta's. Looks diffirent more stripes, met manen.  Er zijn maar 60 king cheeta in de hele wereld en wij hebben er 1 gezien! (Dit was volgens de ranger heel bijzonder) de King Cheeta's zijn wel een beetje sad, omdat ze anders zijn worden ze soms genegeerd door de 'normale' cheeta's.

Wisten jullie dat de Cheeta maar 500 meters kunnen rennen, daarna moeten ze stoppen anders krijgen cheeta's braindamage, dan raken ze overhit. In de zomer kunnen ze zelfs maar 250 meter rennen.

Er was ook een 'Lovers Lane' voor de Cheeta's. De vrouwtjes zijn solitair, maar als er mannetje komen dan kiezen zij een mannetje uit. Deze mannetjes wandelen dan langs de lane en als het vrouwtje hun uitkiest dan gaan ze met hun ruggen tegen elkaar liggen. Dan mogen ze een week bij elkaar en als het vrouwtje bevrucht is dan jaagt het vrouwtje het mannetje weer weg omdat ze weer solitair willen zijn.

Zebra 'Sita' zat vast in hek en werd achtergelaten, zij is toen in het reservaat opgevoed door een schaap. Sita is ook heel klein gebleven voor een zebra.

Er waren twee leeuwen Mufasa en Scar. Scar jaagd de verzorgers altijd weg en Mufasa jaagt Scar dan weer weg. Ik vond dit verhaal AWESOME!!!!! Love Lion King.

Nina ik hoop dat je dit allemaal leest, want dit is echt ontzettend leerzaam!! ;-)

We kwamen bij de 'ondeugende' jonge Cheeta's, en 'Heidi' sprong op onze auto aan Kim haar kant. We schrokken natuurlijk, maar het was ook heel gaaf zo dichtbij!!!

Deze dag was freaking awesome!!!

1. Rene:
    8 juli 2014
    Super super vet!!! Zoo jaloers dat ik er niet bij ben! Maar ontzettend blij dat je nu meer foto's maakt!! Keep it up! I love it!!! And have fun daar!! Enne Socialer dan mij kan toch haast niet ;)
  2. Monique:
    8 juli 2014
    Spesiaal zo veel liefe mensen dus leuk al die dieren in het egt en ja mooiedingen zo verschillende gebeurtenise dat nemen ze nooit meer van jullie af plassen haha je eigen vriend en twee vrouwen is niet erg toch supper leuk al die verhallen tegek om mee temaken xx
  3. Peter en Yvonne:
    8 juli 2014
    Geweldig avontuur en op naar de Big Five natuurlijk willen we hier foto's van zien :-)
  4. Madeine:
    8 juli 2014
    Zo leuk om te lezen! Het is een waterval aan woorden, je merkt dat je helemaal onder de indruk bent van alles wat je ziet! En dat plas verhaal haha, net zo'n held als je vader!
  5. Papa:
    8 juli 2014
    Aghh slangetjes vreselijk .... geweldige foto's C.
  6. Timo:
    9 juli 2014
    Blij dat je aan me denkt als je een aardvarken ziet... ik ga maar weer een workout doen! Ghehehe :D mooie verhalen! X
  7. Oma Greetje:
    9 juli 2014
    Jongens dit is genieten. Het doet me denken aan m,n eigen reis door Afrika. Veel plezier nog.