Dag 19 - Robbeneiland

23 juli 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Zuid Afrika - Dag 19

Robbeneiland

Wakker worden in deze mooie villa. Het heet Firvilla (voor google).
We gaan naar het Robbeneiland. Een gevangenis op een eiland, het water eromheen is ijskoud vanwege de koude stroming. Slechts 3 gevangenen hebben het zwemmend overleefd naar de kust. In de gevangenis zaten verschillende apartheidsstrijders waaronder Nelson Mandela.
De gevangenis is in 1991 gesloten en gevangenen zijn vrijgelaten of overgeplaatst. Nu is het toeristisch en gaan wij kijken!

Nog even ontbijten! We zaten lekker aan ons broodje toen de ober vroeg of we nog iets wilde, and tha mommy? Zei hij toen Antoinette nog geen antwoord had gegeven.

Kim is ontzettend wagenziek en vooral op een boot word ze groen en geel. Maar ze heeft een speciaal pilletje ingenomen dus we hopen dat ze het volhoudt op de boot!
Zonnetje, golven en een fenomenaal uitzicht op de Tafelberg, ik rits mijn vest dicht omdat de lucht steeds een stukje kouder word.
Als je zo over de zee kijkt die met een vage lijn overvloeit in de lucht, dan voel je een bepaalde kalmte over je heen stromen. Ik in iedergeval ! (Kim word er alleen maar misselijk van)
Het is zo vol, maar ook zo leeg.. Er is gewoon niks. Een leeg open veld aan blauw. En toch is het zo massaal en oneindig. Onder de kalme oppervlakte weet je dat er van alles gebeurd, zeemeerminnen, triton, botje en sebastiaan, wat dolfijnen en de mooiste stukken koraal om muziek op te maken.
Ik ben gek op water en vooral het onderwater zwemmen, maar dan wel in een zwembad want ik gil al bij een stukje zeewier!

Toen we aankwamen op het eiland moesten we eerst een bus in.
We kregen een tourguide die ons tijdens de busrit van alles ging vertellen. Ze sprak monotoom en soms te snel waardoor ik niet alles helemaal 100% heb meegekregen.

Niet alleen politicans zaten gevangen maar ook mensen die de ziekte van lepra hadden en andere ziekten (o.a. veel geestelijk zieken)

De gevangen kregen education, dit was geen recht, maar een privelege. O.a. De politican prisoners gaven les.

Nelson Mandela zijn naam in de gevangenis was 066 or something.
Zijn ogen waren slecht geworden door het werk wat hij moest doen in de gevangenis.

41 kinderen waren geboren, deze werden geadopteerd door mensen op het vaste land.

Er was ook een village on Robbeneiland met een kerk, een school, huisjes.

11 km is het van robben eiland naar Cape Town.

De bus liet ons eruit bij de gevangenis en daarna begonnen we onze 'walk to freedom' terug naar de Haven

Onze volgende tourgids was ex gevangen. Een politican prisoner. Hij zat op het robbeneiland toen hij 19 jaar was, hij zat bij de mandela groep. Hij mocht niet stemmen. Je werd op ras ingedeeld in de gevanenis en er waren alleen mannen.

54 honden rond de gate in de avonden als alarm. De honden waren heel vals vertelde de ex gevangen

Voetbal was privelege die soms werd geweigerd. De gevangenen maakten dan van al hun kleding een bal en voetbalde daar dan mee.

Ze douchte onder zout water. Het ontbijt voor de kleurlingen en asians was een normaal ontbijt. De donkere kregen een slecht ontbijt. Hier werd onderscheid ingemaakt.  Zelfs de gevangeniskleding was anders voor de kleurlingen en asians. Zij kregen warme kleding en de donkere kregen alleen een korte broek, veel werden ziek en overleden van de kou of het ziek zijn. Mandela werd gezien als kleurling en kreeg wel warme deken etc. Mandela weigerde en zei dat hij niet wilde tendij iedereen het kreeg. Mandela heeft nooit de warme spullen geaccepteerd.

Mandela kreeg het voor elkaar om iemand  uit het parlement te laten komen. Dit lukte en na het zien van de omstandigheden veranderde dingen. De gevangenissen kregen een bed in plaats van op de grond slapen en er kwam education voor gevangenen.

Omdat de badkamer 24 uur licht had, was de badkamer ook de studeerkamer! Belangrijke en briljante gevangenen werden herboren in de badkamer.

Mandela was een oud bokser, hij deed push ups. Hij kreeg opeens te horen dat hij nog maar 40 push ups mocht doen. Mandela zei dat hij dat op schrift wilde, maar dat kwam nooit dus hij bleef push ups doen zoveel als hij wilde!

Mandela was in de gevangenis een smokkelaar en onze tourgids deed daar ook aan mee. Onze tourgids zat in het leger van de amc. Een explosief ging af, niemand overleed maar hij werd hierdoor gepakt en moest 18 jaar op het robbeneiland verblijven. Dankzij Mandela heeft hij dit niet af hoeven maken.

Taulani it means quite. Taulani was de naam de onze tour gids. Ik merkte dat ik respect voor hem had, hij vertelde het verhaal met trots.

De weg terug zaten we opeen andere (luxere) boot. Met een muziekje, heel even twijfelde we omdat de boot eerst een andere kant op ging. Maar Nick verzekerde ons dat de boot 'onder water gps' had en dat we heus wel op de juiste plek uit zouden komen.
BRRRR toch wel koud op de boot! Deze boot gaat veel sneller, maar ook meer wind!

We gingen bij een ontzettend luxe tentje eten. Ik bestelde Dimsum en er stond achter 3 pieces. De ober vroeg welke ik wilde en ik wees 3 verschillende Dimsum aan! Ik bestelde dus 3 x 3 besteld omg dom! Ik ben toch ook zo'n nerd!  Zit nog steeds proppievol!

1. Monique:
    23 juli 2014
    Wat een mooi intresamnt verhaal zeg ben weer wat weizer en er iets bij geleerdt al met al wel heel wat gezien en geleerdt toch jullie heben veel beleeft maar ook veel er bij geleerdt hoe mensen leven verschilende culturen en dieren en veele mooie dingen engedingen eigelijk van alles wat mooi hoor paken ze nooit meer af die herineringen
  2. Peter en Yvonne:
    23 juli 2014
    Zeer leerzaam het robbeneiland en genieten jullie nog maar even van de komende daagjes
  3. Laila:
    24 juli 2014
    Echt bijzonder om daar een kijkje te kunnen nemen! Je hebt echt veel onthouden van de tourguide:) Alleen pannenkoekje, kleurlingen zijn donkere mensen he, haha:P
  4. Chantal Klein:
    24 juli 2014
    Hi Lilosooooof!! Jaa hier bedoelen ze met kleurlingen de getinte mensen zoals bijvoorbeeld Tiempie, of mijn vader (halfbloedjes!)
    En donkere zijn volle afrikanen ;-)

Xxxxkussssss
  5. Laila:
    24 juli 2014
    Ahaaaaa, ik was al even in de war haha! XXX
  6. Oma Greetje:
    26 juli 2014
    Robbeneiland heel indrukwekkend. Jammer dat Kim last heeft van (wagenziekte, zeeziekte, ) Precies haar moeder toen die jong was. Die kotste ook alles onder.